Pouw Deventer bereidt zich al een aantal jaar voor op de opmars van de zero emissie-voertuigen (ZEV) zoals EV’s en waterstofauto’s. Het autobedrijf investeerde flink in nieuwe kennis, werkplaatsinrichting en, bovenal, in veiligheid. Met resultaat dat het autobedrijf onlangs de ZEV Safety Award won, een prijs voor de meest veilige werkplaats voor zero emissie-auto’s van Nederland. Aftersalesdirecteur Nico de Haan en Hoog Volt Expert (HVE) Erwin van Noorel over ‘de grote metamorfose’.
Verboden terrein
Pouw Deventer, al 75 jaar een begrip in de oude Hanzestad, was het eerste bedrijf van het latere Pouw Automotive, onderdeel van Emil Frey Nederland. Het luxe, recent gemoderniseerde pand is helemaal klaar voor de grote metamorfose waarbij de traditionele brandstofauto’s gestaag plaats maken voor de zero emissie-voertuigen (ZEV).
Aftersalesdirecteur Nico de Haan (57) beent vanuit zijn kantoor op de bovenverdieping naar een ijzeren loopbordes met uitzicht over de werkplaats. “Kijk”, wijst hij, “links beneden zie je de Audi’s, rechts de Volkswagens, aan de overkant de bedrijfsauto’s. En helemaal rechts, daar pal naast de snelroldeuren waardoor je naar buiten kunt, zie je de extra brede brug en VAS6131-heftafel voor de ZEV’s. Die plek heeft alles met de veiligheid te maken. Je werkt met hoogvolt-spanning. Gaat er serieus iets mis met zo’n elektrische auto, dan laat je hem onmiddellijk zakken en rol je hem naar buiten. Daar levert hij minder gevaar op. Naast de brug zie je ook palen met uitrollinten. Wordt er aan de batterijenbak van een ZEV gesleuteld, dan zetten we de werkplek af. Verboden terrein. Signaalborden aan en rond de auto, bekend bij elk personeelslid, van monteur tot verkoper of receptionist, geven aan of het voertuig al dan niet spanningsvrij is.”
Zwembadhaak
“En daar aan de muur hangt onze ‘zwembadhaak’, zo’n ding waarmee zwemleraren vroeger spartelende pupillen boven water trokken”, vervolgt De Haan. “Klinkt misschien luguber, maar die kunststof haak is speciaal vervaardigd om monteurs, die ongelukkigerwijs met hoogspanning in aanraking komen, veilig aan hun nek bij de ZEV weg te trekken. Is nog nooit gebeurd, maar ‘safety’ boven alles.”
Op het parkeerterrein buiten achter de werkplaats bevindt zich nog een geheimzinnige, met linten afgezette plek. “Daar plaatsen we auto’s met instabiele batterijen. Onze ‘quarantaineplek’. Je leest soms over elektrische auto’s die spontaan in brand vliegen. Komt altijd door instabiele batterijen. Brengt iemand zo’n probleemauto bij ons, dan gaat-ie eerst een etmaal naar de quarantaineplek. Gebeurt er verder niks, dan ‘knippen’ we de batterij, zoals wij het loshalen uit de auto noemen. Vervolgens moet er dan een nieuwe batterij in.”
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 05-2022.