'Drukte op electriciteitsnet biedt kansen voor waterstof'
Product Genius Bas van Iersel heeft voor WE-POWER een interview gegeven aan Aftersales Magazine Truck over de komst van waterstof en elektrische trucks. Lees hier het artikel!
Tekst en foto’s Tim de Jong
Een werkplaats geschikt maken voor waterstof kan aantrekkelijk zijn als er al gewerkt wordt aan LNG- of CNG-trucks.
Van meet af aan was Bas van Iersel bij We-Power betrokken.
De ontwikkeling van technologie, of die nu automotive-gerelateerd is, of een andere branche, gaat razendsnel. In alle facetten. Voor Elgersma was dit aanleiding om We-Power op te richten, een label dat ondersteuning biedt bij de omschakeling naar werkplaatsen waar elektrische trucks kunnen worden geserviced. “Of die nu een brandstofcel hebben of een batterijpakket”, legt Van Iersel uit.
“Beide technologieën hebben hun voor- en nadelen en in de komende jaren zul je zien dat beide technologieën veel aantrekkelijker gaan worden.
De productie van waterstof zal veel efficiënter worden en ook batterijpakketten zullen lichter en sterker worden.
Feit is op dit moment wel dat de truckindustrie wat nadrukkelijker inzet op batterij-elektrisch.”
Bij We-Power adviseert Van Iersel ook werkplaatsen in de autowereld, een sector waar Elgersma van oorsprong sterk vertegenwoordigd is.
De groei bij deze instantie is exponentieel: “Onze werkwijze is daarbij niet alleen goed voor ons, maar juist voor de branche en al wat daar bij komt kijken.” Van Iersel zegt dat de motivatie om te streven naar een zero-emissie werkplaats verschilt: “Bij de personenauto’s zie je dat consumenten nog wel eens een groene uitstraling willen. Maar bij de truckdealers is de motivatie een interne: hoe kan ik de TCO in lijn brengen met zero-emissie vervoer?
De clientèle van We-Power blijft niet tot dealerbedrijven beperkt. “We ondersteunen ook importeurs die zich voor de taak gesteld zien om hun netwerk volledig duurzaam te laten opereren. “Maar”, zegt Van Iersel, “waar het om gaat is de mindset, of je nu auto’s of trucks onderhoudt en repareert. Die is in de meeste gevallen wanneer ze ons erbij halen hetzelfde. Zeker in het begin was het nog pionieren, dat merkte je wel.
Nu is zonneklaar dat er in de transportwereld veel rationeler naar vergroening en elektrificatie wordt gekeken dan in de autowereld. Daar staat tegenover dat het in de autowereld beduidend sneller gaat. De truckwereld rekent alles door, terecht natuurlijk en let goed op wetgeving, subsidies, etc. Er moet nog heel veel gebeuren, en dat rechtvaardigt een instantie als We-Power.”
Werkplaats klaarmaken voor batterij-elektrisch en waterstof
LAADINFRA
Inmiddels bleek op de IAA dat tal van fabrikanten een elektrische truck in meerdere varianten kunnen aanbieden. “Die zijn vrijwel allemaal batterij-elektrisch. Verder werden er de nodige waterstof-elektrische prototypen getoond, meest door start-ups. Of de batterij-elektrische truck een succesvolle doorbraak zal maken, hangt af van de mate waarin een netwerk van oplaadpunten ontwikkeld kan worden”, zegt Van Iersel.
De beschikbaarheid van stroom, of het gebrek daaraan, biedt de waterstof-technologie een kans om een zeker marktaandeel te verwerven. “Daarbij gaat het qua efficiëntie in eerste instantie om technologie gebaseerd op de brandstofcel, maar ik verwacht toch ook dat sommige partijen een verbrandingsmotor op waterstof willen gaan leveren.”
Steeds meer bedrijven willen hun werkplaats geschikt maken voor elektrische trucks. In een later stadium gaat ook accu-opslag een rol spelen.
Van Iersel verwacht dat de productie van waterstof, die qua efficiëntie nog op achterstand staat ten opzichte van batterij-elektrische technologie, die achterstand vlot kan inlopen. “En dan heb je geen lange oplaadtijden meer nodig en wordt de inzetbaarheid van elektrische vrachtwagens flink verbeterd. De techniek van waterstof loopt op dit moment nog zeker vijftien jaar achter op die van de batterij-elektrische auto. Dat wil overigens zeker niet zeggen dat ik verwacht dat de waterstof-aandrijflijn op grote schaal in auto’s gaat doorbreken. Dat moet de toekomst uitwijzen.”
PGS 37-2
De problemen op het Nederlandse elektriciteitsnet kunnen leiden tot een stagnatie van de instroom van nieuwe elektrische trucks, die diesels vervangen. “Daarbij adviseren wij vrijwel altijd dat een truckwerkplaats geschikt moet zijn voor waterstof-elektrisch en voor batterij-elektrisch. Een van de zaken die dan actueel worden, is of er een opslagmogelijkheid aanwezig is voor lithium-ion batterijen. “Ook bij een waterstof-elektrische truck is er sprake van een zogeheten bufferbatterij, die energie afkomstig van de brandstofcel tijdelijk opslaat. Op dit moment werken instanties hiervoor aan een nieuwe richtlijn, PGS 37-2 geheten, waaraan werkplaatsen die accu’s opslaan, straks moeten voldoen. Wij kunnen zeker een rol spelen in het geschikt maken van de werkplaats hiervoor.”
INVESTERINGEN
Bas van Iersel begrijpt dat sommige chefs van werkplaatsen en ondernemers zich zorgen maken over de hoogte van mogelijke nieuwe investeringen om de noodzakelijke moderniseringen door te voeren. Daar komt bij dat niemand weet welke van de twee aandrijflijnen het meest ingezet gaat worden. “Daarom proberen we voor zowel BEV als FCEV een zo laagdrempelig mogelijk plan te ontwikkelen per werkplaats. Meestal zetten we één à twee werkplekken (of vaak werkstraten) om naar het werken aan waterstof en batterij-elektrisch. Dat wil niet zeggen dat je die plekken uitsluitend kan gebruiken voor die twee, het blijven ook nog gewone bruikbare plekken. Werkplaatsen maken we op die manier flexibeler.”
Hij voegt eraan toe dat de aanpassingen zoals het er nu uit ziet geen grote bedragen vergen. “Bovendien hebben de meeste bedrijven in de loop der jaren al het een en ander opgebouwd, en zijn ze dat bedrag dus meestal niet eens kwijt.” Maar Van Iersel stelt dat de situatie voor waterstof toch wat complexer ligt. “Daar moet ten aanzien van de veiligheid meer gebeuren en de maatregelen die dan volgen, verschillen sterk per werkplaats. Het is dus zaak om hier een grondige studie van te maken. Aanpassen naar een werkplaats die geschikt is voor waterstof is vier tot vijf keer duurder dan voor batterij-elektrisch.”
Elgersma BV
Ruim vijf jaar geleden ontstond het idee binnen Elgersma om een specialistisch label op te richten die werkplaatschefs en ondernemers wegwijs kan maken in de wereld van onderhoud aan zero-emissie voertuigen. Van meet af aan sloten niet alleen dealers, universelen en transportbedrijven zich aan, maar ook importeurs. Elgersma staat vooral bekend als totaalleverancier binnen de automotive branche en distributeur. Het bedrijf is onderdeel van de Zwitserse Emil Frey Group.