In het nieuws is met enige regelmaat een artikel te vinden waarin elektrische auto’s of waterstof auto’s niet goed voor de dag komen. Meestal gaat het dan om een brand van een elektrische- of waterstofauto. Zeer recentelijk was er bijvoorbeeld nog een grote brand bij Arriva in Doetinchem, waarbij een waterstofauto volledig is uitgebrand. Zijn deze nieuwe aandrijflijnen echt zoveel gevaarlijker dan benzine of dieselauto’s? En wat betekent dat voor uw werkplaats?

Risico

Als we naar de Arbowetgeving kijken wordt risico gedefinieerd als de waarschijnlijkheid, of kans, afgezet tegen het gevolg. Dit klinkt complex, maar eigenlijk is dit vrij logisch uit te leggen. Om een risico in te bepalen wordt er eerst gekeken naar de kans dat er iets misgaat. Dat wordt vergeleken met de gevolgen die optreden wanneer datzelfde ook echt misgaat. Als we die criteria gebruiken voor de risico’s van elektrische auto’s, zijn de conclusies duidelijk.

Auto’s in dagelijks gebruik

Zoals gezegd wordt er in de media vaak gesproken over een brand van elektrische voertuigen. Volgens onderzoek van DEKRA, een bekend Duits kwaliteitskeurmerk, zijn elektrische (en hybride) auto’s echter net zo brandveilig als conventionele auto’s en misschien wel veiliger. De kans dat er een brand optreedt is dus niet groter dan normaal. Elektrische auto’s echter onder een vergrootglas, omdat de techniek relatief nieuw is.

Helaas zijn de gevolgen over het algemeen wel ernstiger dan bij een reguliere autobrand. Een accu brand laat zich erg lastig blussen. Ondanks de brandweer hier tegenwoordig speciale technieken voor heeft, vereist dit nog wel specialistische kennis. Gelukkig worden er veel stappen gemaakt in accu veiligheid en het doven van accubranden. Het is dus een kwestie van tijd, voordat dit soort kennis algemeen verspreid is.

Auto’s in de werkplaats

Ook in het autobedrijf worden de gevaren van elektrische en waterstof auto’s soms nog overschat. Er zijn nog steeds verhalen van autobedrijven waarbij de verkoper twijfelt of een EV wel door de wasstraat kan, of liever geen waterstofauto in zijn showroom heeft staan. Dit is natuurlijk overdreven. In de basis zijn elektrische en waterstof auto’s volkomen veilig. Wel moet je bij onderhoud aan een elektrische of waterstof auto rekening houden met extra maatregelen om ongelukken te voorkomen. Wederom is de kans dat er iets mis gaat niet heel groot bij het onderhouden van een ZEV. Echter kunnen de gevolgen als er onverhoopt toch iets misgaat, wel catastrofaal zijn. Denk bijvoorbeeld aan een waterstoflek, of het aanraken van een hoogspanningscontact. Daarom zijn de juiste veiligheidsmaatregelen van groot belang. Met de juiste procedures, PBM’s en maatregelen is het werken aan ZEV’s volkomen veilig.

Is uw autobedrijf ZEV-veilig?

Nomineer het voor de ZEV Safety Award

Is het autobedrijf waar u klant, leverancier, medewerker of eigenaar van bent op de goede weg wat betreft de ZEV-veiligheid in de werkplaats? Nomineer het dan nu voor de ZEV Safety Award! Voor de veiligste werkplaats van Nederland. Ga naar zevaward.nl voor meer informatie.

Gerelateerde artikelen