Risico inschatting
Veilig werken begint met een RI&E
Risico inventarisatie waterstof auto. De kans is groot dat arbeidsrisico’s over het hoofd worden gezien. Je voorkomt dit met een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) op. Heeft jouw organisatie personeel in dienst? Dan is het hebben van een RI&E verplicht.
Het waterstof dat in waterstof auto’s zit is zeer brandbaar. Hierdoor krijgen bedrijven te maken met nieuwe regelgeving. Deze regels staan in de ATEX 153, ATEX 114 en PGS26.
Met een RI&E zorg je voor een veilige en gezonde werkvloer voor je medewerkers. En dat heeft ook veel voordelen voor jou als werkgever!
ATEX 153
De richtlijn ATEX 153 (voorheen ATEX 137) beschrijft de veiligheidseisen die werkgevers verplicht moeten treffen zodat medewerkers veilig en gezond kunnen werken in omgevingen met explosiegevaar. De richtlijn wordt toegepast op de omgeving, de procedures en de instructies van medewerkers en is opgenomen in de Arbo wet.
Daarmee is het dus verplicht voor bedrijven zich hieraan te houden. Mensen die vooral met ATEX 153 betrokken zijn, zitten bij het primaire aftersales proces van het bedrijf zoals: werkzaamheden in de werkplaats.
ATEX 114
De richtlijn ATEX 114 (voorheen ATEX 95) bepaalt aan welke eisen apparatuur en producten moeten voldoen die worden gebruikt in explosiegevaarlijke omgevingen. Deze richtlijn geldt voor de fabricage van installaties en producten en is vooral van toepassing op fabrikanten. Dit is dus de norm die gebruikt dient te worden bij aanschaf van de juiste explosievrije maatregelen.
Wanneer een autobedrijf gaat werken met waterstof, betekent dat de ATEX 153 relevant wordt. De ATEX 153 vereist dat het bedrijf een RI&E opstelt, om de risico’s van explosiegevaar te verkennen. Als het bedrijf met waterstof werkt, zal uit de RI&E blijken dat er een EVD benodigd is.