ZEV & Aftersales in de media | update mei 2021

Wij volgen het nieuws rondom de Zero Emission Vehicle (ZEV) voor u. Elektrische voertuigen en waterstofauto’s. We gaan ze steeds meer zien. Hoe beïnvloed dit de aftersales? Deze maand:

  • Ontwikkelingsachterstand op het gebied van waterstof
  • De impact van EV op aftersales (BOVAG onderzoek)
  • Recycling van accu’s

Nederlandse achterstand ten aanzien van waterstof is zorgelijk

“Waterstof verdient een prominente plaats in het regeerakkoord”, aldus het Nederlandse bedrijfsleven. “Om onze economische positie niet te verliezen en onze klimaatdoelstellingen te kunnen behalen”. BNR plaatste woensdag 7 april een artikel, waarin TU Delft hoogleraar Ad van Wijk vertelt over de achterstand die Nederland heeft. Er is wel een strategie, maar het budget is klein. Dit wordt benadrukt door Shell, die in 2050 volledig energieneutraal wilt zijn en sterk inzet op waterstof. “Bedrijven investeren grootschalig, maar de Nederlandse overheid moet echt een tandje bij zetten. Anders kunnen we niet los.”

BOVAG presenteert de impact van de EV op de aftersales

In april publiceerde de BOVAG de resultaten van het onderzoek van VMS | Insight. Dat 75% van de nieuwverkopen in 2030 een EV zal zijn, lijkt steeds realistischer. Wat betreft het onderhoud aan het jonge wagenpark ( <6 jaar ) betekent dat er in theorie 30% minder onderhoud hoeft te worden verricht.

Bas van Iersel, productspecialist van WE-POWER voorziet veel werk. “Dit onderzoek laat maar weer eens zien dat het belangrijk is om je als autobedrijf, zowel dealer en universeel, voor te bereiden op deze transitie. In zijn totaliteit zullen er minder jonge auto’s in de werkplaats worden gezien, maar het aandeel van de ZEV daarin zal heel veel groter worden. Ik verwacht dat het aantal adviesvragen over het veilig werken aan die auto’s de komende 2 jaar enorm zal toenemen.”

Lees hier het volledige artikel op de BOVAG website

Weer meer accu’s gerecycled

“Vorig jaar zijn er 20% meer accupakketten uit auto’s gehaald met een recycling bestemming” hoorden wij in de BNR Autoshow van 30 april. Dit betekent dat er ook 20% meer is gedemonteerd en dus gesleuteld aan (semi) elektrische voertuigen.

Hergebruik van accupakketten

Pieter Ursem kan dit bevestigen. Met zijn recyclingbedrijf EcarACCU verwerkte hij afgelopen jaar 20.000 kilogram aan accu’s. Totaal werd er in Nederland 121.000 kg. verwerkt. “De batterijen worden gedemonteerd en gecheckt. Wanneer de capaciteit van de accu boven de 65% zit, kan deze worden hergebruikt, bijvoorbeeld voor energieopslag thuis” vertelt Pieter.

Accupakket EV demonteren

Het demonteren van accu’s is niet zonder gevaar. Het accupakket in de Mitsubishi Outlander is vrij makkelijk te demonteren. Maar er zijn auto’s waarbij het pakket volledig is verlijmd. “Het gaat om 400 volt gelijkstroom”, waarmee Pieter bevestigd dat de nodige veiligheidsmaatregelen vooraf en veiligheidsvoorzieningen tijdens het sleutelen aan EV’s serieus genomen moet worden.

Luister het fragment over acccurecyling terug