Waterstof-hybride aandrijflijnen voor bestelauto’s

  • Stellantis zet in op ontwikkeling van de waterstof bestelauto
  • Is waterstof de enige optie voor zwaardere, emissievrije voertuigen?

Stellantis zet de ontwikkeling van de emissievrije bestelauto’s voort onder de projectnaam Genesis. Stellantis, dat in 2021 is ontstaan uit een fusie tussen FCA en PSA, heeft reeds elektrische varianten van de Citroen Jumpy, Peugeot Expert en de Opel Vivaro. Dit zijn echter zogenaamde batterij-elektrische voertuigen. Dit jaar worden op basis daarvan nu ook waterstof-hybride modellen geïntroduceerd. De grootste voordelen hiervan zijn snel bijtanken (in plaats van opladen) en een groot rijbereik.

Waterstof als de enige weg voor zwaardere voertuigen

De volledige elektrische (bedrijfs)auto zoals we die nu kennen is niet altijd geschikt voor commercieel gebruik. De auto’s zijn zwaarder, al dan niet door de belading en rijden soms lange afstanden. Een stabiele en grote actieradius zijn hierbij van belang. Stellantis ziet waterstof als de manier om dit mogelijk te maken.

WE-Power Product Genius Bas van Iersel sluit zich hierbij aan. In de Automotive uitgave van komende maand: “Autobedrijf van de toekomst”, vertelt hij over de rol van de waterstofauto naast de conventioneel elektrische auto.

Onthulling Opel Vivaro-E Hydrogen

Opel heeft haar emissievrije gamma bedrijfswagens uitgebreid met de Vivaro-E Hydrogen. Dit voertuig maakt gebruik van plug-in brandstofceltechniek en is gebaseerd op de elektrische Vivaro-e. Het grote pluspunt van deze waterstof bestelbus is het snelle tanken en de actieradius. In 3 minuten zijn de drie waterstoftanks afgevuld waarmee deze Hydrogen Vivaro maar liefst 400 kilometer kan rijden (WLTP).

De techniek

Het is ook nog mogelijk om 50 kilometer elektrisch te rijden op de 10,5 kWh lithium-ion-batterij. Deze kan door de plug-in techniek opgeladen worden bij een laadpunt, maar wordt ook bij geladen tijdens het rijden door het regeneratieve remsysteem. De batterij heeft ook nog een extra functie. Tijdens het wegrijden of tussentijds accelereren zorgt deze voor extra kracht, terwijl de 45 kW brandstofcel voldoende is voor een continu snelwegtempo.