Vuilniswagens op waterstof in Noord-Brabant als onderdeel van groot Europees project

Afvalinzamelingsbedrijf Blink rijdt in samenwerking met recyclelaar SUEZ sinds begin deze maand met twee waterstofvuilniswagens in Noord-Brabant. De samenwerking is onderdeel van een Europees project om de potentie van rijden op waterstof te onderzoeken.

De waterstoftrucks  rijden in de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren en Heeze-Leende in Zuidoost Brabant en maken gebruik van het waterstoftankstation in Helmond. Fabrikant E-Trucks Europe bouwt de vuilniswagens; in totaal ontwikkelde E-Trucks vijftien trucks binnen het Europese REVIVE project.

In het kader van REVIVE wordt de komende jaren in acht steden in vier Europese landen ervaring opgedaan met het rijden met waterstoftrucks. Het is de bedoeling dat deze pilot de marktintroductie van waterstofvrachtwagens de komende jaren in een stroomversnelling brengt.

Europese transportemissies

De Europese Commissie stelt steeds striktere milieueisen voor de transportsector. In 2050 moeten de lidstaten de broeikasgasemissies van de sector met 60 procent reduceren ten opzichte van meetjaar 1990. Zeker voor de luchtkwaliteit in de stedelijke gebieden, waar veel vuilniswagens opereren, is het verminderen van de uitstoot van CO2 en fijnstof van belang.

Waterstof als duurzame brandstof

De waterstofvrachtwagen biedt een transportsector een schoner alternatief dan de nu veel gebruikte dieseltruck. De door Blink en SUEZ gebruikte wagens rijden volledig elektrisch, waarbij de enige vorm van uitstoot bestaat uit waterdamp. Bovendien zijn de wagens stil en is hun actieradius vergelijkbaar met de dieselvariant. Om de vrachtwagens echt duurzaam te maken, moeten ze echter wel rijden op groene waterstof, gemaakt met duurzame stroom. Nu is waterstof bij tankstations vaak nog gemaakt van aardgas.

Wellicht ook interessant voor u

subsidiepot-ev-elektrisch

Restant EV-subsidiepot schuift door naar 2021

Zo’n 4 tot 4,5 miljoen euro voor de EV-subsidieregeling voor particulieren, die terug dreigde te vloeien naar de algemene middelen, blijft toch behouden. Dat heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven de Tweede kamer laten weten.

Verder lezen
eu-elektrisch

EU-doelstelling EV’s is totaal niet realistisch

Rijden er over tien jaar opeens vijftig keer zoveel EV’s rond in Europa? Als het aan de EU ligt wel. Veel landen willen graag de CO2-uitstoot omlaag halen. Op zich een nobel streven, alleen de manier waarop dit gebeurd is voer voor discussie.

Verder lezen
Duurzame voertuigen

Waterstofauto minder duurzaam dan elektrische auto

Waterstofauto’s zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto’s, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische accu-auto’s. Ook over tien jaar zullen waterstofauto’s het qua kosten en duurzaamheid niet winnen van stekkerauto’s.

Verder lezen