Donderdag 8 april
vanaf 16.00 uur

Kijk de Livestream hier terug

Mobiele gebruiker? Voor de beste weergave draait u uw scherm (breedbeeld).

Live verslag

16.00 Welkom in de Livestream!
Bas van Iersel (product marketeer WE-POWER): Vanuit Elgersma zijn wij 2 jaar geleden begonnen met het WE-POWER concept. Elektrisch rijden is heel populair, maar waterstof is opkomend. Waterstof is nog niet zo groot, maar wij verwachten op termijn dat ook deze energiebron een belangrijke rol gaat spelen.

16.03 De waterstofauto komt nog niet echt op gang. Hoe zit het met waterstof in andere branches?
Peter Perey (onderzoek Rijksuniversiteit Groningen): Waterstof is in meerdere sectoren toepasbaar, dit krijgt veel aandacht de laatste tijd. In zijn geheel heeft deze nu een zeer klein aandeel.
Bas: Waterstof wordt gezien als chemisch, een gevaarlijke stof. Anders dan brandstof. Daar zijn specifieke veiligheidsaanpassingen voor nodig. De consument is huiverig, als je op waterstof ‘googled’ is het eerste dat je ziet: brandbaar en explosief.
Peter: Wellicht wordt de associatie gelegd met waterstofbommmen. Waterstof kan echter heel veilig worden ingezet. Onderzoek heeft reeds aangetoond dat waterstofauto’s eigenlijk ook heel veilig zijn.
Bas: Het is hierbij wel van belang om te benadrukken dat de veiligheid in de werkplaats ten aanzien van het werken aan Zero Emission Vehicles zoals de waterstof auto niet onderschat mag worden.

16.06 Hoe rendabel is waterstof nu?
Peter: Waterstof moet je produceren, het bestaat niet zoals olie. Dit kun je op hernieuwbare manier doen door hernieuwbare stroom om te zetten in waterstof. Waterstof is nu nog vrij duur. Daarbij zijn er nog heel weinig waterstofmodellen beschikbaar. Voor de consument vooralsnog nog niet aantrekkelijk. Bij EV zie je nu al wel de omslag met circa 40 modellen beschikbaar onder de 45.000 euro.
Bas: De verkoop van de waterstofauto komt nog niet op gang. Er zijn nog slechts enkele plekken in Nederland waterstof tanken. Toch durven Hyundai en Toyota nu al innovatie te tonen.
Peter: Er zijn 71.000 publieke laadstations, terwijl er slechts 5 publieke waterstations zijn.

16.10 De ontwikkeling van waterstof aanjagen?
Bas: Wij werken onder meer samen met Hyundai. De dealers die waterstofauto’s onderhouden, bereiden wij voor op het gebied van veilig werken. Daarbij verzorgen wij in samenwerking met Innovam ook trainingen. Deze trainingen zijn er zowel voor het werken aan elektrische voertuigen als waterstofvoertuigen.
Bas: Waterstof kan energie vasthouden. Dat is de grootste voedingsbodem voor het succes van waterstof.
Peter: Het negatieve aspect van de lithium accu’s bij elektrische auto’s heb je niet bij de waterstofauto. Mits waterstof milieuvriendelijk wordt geproduceerd.
Bas: Ik geloof op termijn in het hybride model. Net als dat diesel en benzine naast elkaar bestaan, zouden de elektrische auto en de waterstofauto ook naast elkaar kunnen bestaan.

16.14 Kan de overheid nog meer doen?
Bas: Het is een kip-ei verhaal. Het is noodzakelijk dat er meer stations komen, dat is uiteindelijk de grootste aanjager. Er zijn grootste ambities vanuit de industrie
Peter: Het hangt heel erg af van het economische plaatje. “Ja, we willen een groen alternatief, maar wat is mijn gebruik nu de beste toepassing?” Hierbij gaat het om aanschaf- en gebruikskosten, maar ook om het gebruiksgemak.