Renault gaat aan de slag met bestelauto’s op waterstof

Samen met de Amerikaanse Plug Power gaat Renault starten met de ontwikkeling en bouw van lichte bestelwagens op waterstof. Beide bedrijven hebben een 50/50 joint venture opgericht die 30 procent van die specifieke markt in Europa hoopt te veroveren. Met dit strategische partnerschap zullen beide partijen zich de komende jaren kunnen positioneren. Op het gebied van R&D, transformatie, productie, commercialisering van waterstofvoertuigen, en de diensten die daarbij aansluiten.

Het gezamenlijke bedrijf, dat wordt gevestigd in Frankrijk, wil daarbij totaaloplossingen bieden, vanaf de auto’s zelf tot de bijvul-infrastructuur en de service.

Wereldleider

Plug Power noemt zichzelf een wereldleider op het gebied van waterstofcel-systemen en de diensten daaromheen maar haalde in het derde kwartaal van vorig jaar maar een omzet van 107 miljoen dollar. Na de aankondigde deal met Renault ging de aandelenkoers van de kleine Amerikaanse speler met nog eens 17 procent omhoog waardoor het bedrijf op de beurs nu 30 miljard dollar waard is, drie keer zo veel als Groupe Renault.

De Franse autofabrikant is desalniettemin enthousiast over de deal: “Dit strategische project steunt de decarbonisatie van mobiliteit in Europa met schone energie-oplossingen.” Renault noemt daarbij niet alleen lichte bestelwagens maar ook taxi’s en OV-voertuigen als interessante marktsegmenten.

Wellicht ook interessant voor u

subsidiepot-ev-elektrisch

Restant EV-subsidiepot schuift door naar 2021

Zo’n 4 tot 4,5 miljoen euro voor de EV-subsidieregeling voor particulieren, die terug dreigde te vloeien naar de algemene middelen, blijft toch behouden. Dat heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven de Tweede kamer laten weten.

Verder lezen
eu-elektrisch

EU-doelstelling EV’s is totaal niet realistisch

Rijden er over tien jaar opeens vijftig keer zoveel EV’s rond in Europa? Als het aan de EU ligt wel. Veel landen willen graag de CO2-uitstoot omlaag halen. Op zich een nobel streven, alleen de manier waarop dit gebeurd is voer voor discussie.

Verder lezen
Duurzame voertuigen

Waterstofauto minder duurzaam dan elektrische auto

Waterstofauto’s zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto’s, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische accu-auto’s. Ook over tien jaar zullen waterstofauto’s het qua kosten en duurzaamheid niet winnen van stekkerauto’s.

Verder lezen