Duizenden EV’s vallen onder terugroepactie

Afgelopen november is de grens van 150.000 vol-elektrische personenauto’s in Nederland doorbroken, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC. Op 1 december 2020 stonden er 153.312 EV’s geregistreerd. Op 1 oktober vorig jaar waren dat er nog maar de helft.

Het aantal elektrische personenwagens is inmiddels het aantal LPG-auto’s voorbij gestreefd; daarvan reden er op 1 december nog 104.737 rond in Nederland, ongeveer 8.000 minder dan 14 maanden geleden. Vorige maand werden er 7.584 elektrische auto’s geregistreerd en dat was 22,6 procent van het totaal aantal registraties van personenauto’s in november. In de eerste elf maanden van 2020 betrof het 43.583 EV’s, oftewel 13,9 procent van het totaal. Een jaar geleden werden in dezelfde periode bijna 39.000 elektrische personenwagens geregistreerd en dat was toen goed voor een marktaandeel van een kleine 10 procent, waarna in december 2019 nog een flinke eindsprint werd getrokken richting een jaartotaal ruim 61.500 EV’s en 13,8 procent marktaandeel. De KIA Niro is dit jaar tot en met november dit jaar het populairste model met 5.802 registraties, gevolgd door de Volkswagen ID.3 met 4.882 stuks en de Tesla Model 3 met 4.431 verkochte exemplaren.

 

Wellicht ook interessant voor u

subsidiepot-ev-elektrisch

Restant EV-subsidiepot schuift door naar 2021

Zo’n 4 tot 4,5 miljoen euro voor de EV-subsidieregeling voor particulieren, die terug dreigde te vloeien naar de algemene middelen, blijft toch behouden. Dat heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven de Tweede kamer laten weten.

Verder lezen
eu-elektrisch

EU-doelstelling EV’s is totaal niet realistisch

Rijden er over tien jaar opeens vijftig keer zoveel EV’s rond in Europa? Als het aan de EU ligt wel. Veel landen willen graag de CO2-uitstoot omlaag halen. Op zich een nobel streven, alleen de manier waarop dit gebeurd is voer voor discussie.

Verder lezen
Duurzame voertuigen

Waterstofauto minder duurzaam dan elektrische auto

Waterstofauto’s zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto’s, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische accu-auto’s. Ook over tien jaar zullen waterstofauto’s het qua kosten en duurzaamheid niet winnen van stekkerauto’s.

Verder lezen